آشنايي با انواع راهها و حريم آن
.......راهدار مهندسی راه و ساختمان.........وبلاگ تخصصی راهدار..


 

راههاي اصلي درجه 2 (معمولي)
الف: راه اصلي عريض
مشخصات آن همانند راه اصلي معمولي و فقط عرض شانه ها 2/85 × 2 تا (3×2) متر مي باشد.

ب: راه اصلي معمولي
راهي است كه ساختمان آن طبق نقشه و مشخصات مورد قبول راه اصلي انجام شده باشد عرض آسفالت 7/3 متر و عرض شانه ها (1/85×2) تا (2×2) مي باشد.

4- راههاي فرعي
(حريم 17/5 متر از آكس به هر طرف )
راههاي فرعي به سه دسته بشرح ذيل تقسيم مي گردند:

الف: فرعي عريض: راهي است با مشخصات راه فرعي درجه يك با اين تفاوت كه عرض كلي آن 9 متر مي باشد.
(شامل 7 متر آسفالت و 1×2 متر شانه)

ب: راه فرعي درجه1: راه فرعي درجه 1 عريض مشابه راه فرعي درجه 1 معمولي با اين تفاوت كه عرض اين راه 9 متر بوده كه 7 متر آن آسفالت و 2 متر شانه راه مي باشد.
راه فرعي درجه 1 معمولي عرضي راه 8 متر و معمولاً 6/5 متر آن قسمت آسفالت مي باشد و 1/5 متر شانه راه است.

ج: راه فرعي درجه 2: راهي است با عرض 7 متر كه چنانچه آسفالت باشد 5/5 متر آسفالت آن است و يك متر يا 1/5 متر شانه راه مي باشد.

5- راههاي روستائي(حريم راه روستائي 12/5 متر از آكس به هر طرف)
راهي است با عرض 4 تا 5/6 متر كه به درجات 1 و2 و 3 تقسيم مي شود.

راه روستائي درجه يك تعداد وسائل نقليه سنگين پيش بيني شده در اين راه تا 5 سال آينده بطور متوسط از 80 دستگاه در روز كمتر و از 30 دستگاه بيشتر باشد.
عرض كلي راه 6/5 متر است.

الف -راه روستائي درجه 2
تعداد وسايل نقليه سنگين پيش بيني شده در اين راه تا 5 سال آينده بطور متوسط از 50 دستگاه در روز كمتر و از 30 دستگاه بيشتر باشد عرض كلي راه 5/5 متر مي باشد.

ب-راه روستائي درجه 3
تعداد وسايل نقليه سنگين پيش بيني شده در اين راه تا 5 سال آينده بطور متوسط از 20 دستگاه كمتر باشد .عرض كلي راه 4 متر است.

ج-راه دسترسي آسفالته
راهي است كه مسير آن با نوارها (يا پيستهاي) خاكي و شني قديمي منطبق بوده و بتدريج با عمليات راهداري تبديل به محورهايي با نقش اصلي و فرعي شده است ولي از لحاظ مشخصات هندسي و ساختماني به هيچ عنوان به تعاريف راهي اصلي عريض، اصلي معمولي راه فرعي عريض و راه فرعي درجه منطبق نمي باشد.

د-راه دسترسي خاكي:
راهي است كه حاصل ادامه و استمرار حمل راهداري (شن ريزي-گريدر زني) و بعضاً عمليات پلسازي بر روي نوارهاي خاكي مالرو و قديمي بوده و بهرحال ارتباط نقاط شهري يا روستائي را تأمين مي كند و اصولاً با فلسفه رعايت مشخصات بيگانه است.

ه- راههاي متروكه
راههايي كه متروكه اعلام مي شود بر اساس مصوبه هيئت وزيران درجه حريم آن به 15 متر يا حريم درجه 4 تقليل مي يابد.

 


نظرات شما عزیزان:

سلطانی
ساعت10:30---4 مهر 1392
عالی بود پسندیدیم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط rahpardaz

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
شرکتهای ژئو ماتیک
  • تریمبل..........  (Trimble)

  • سوکیا............  (SOKKIA)

  • پینتاکس........  (pantex)

  • لایکا ............ leica

  • نیکون ...........  (Nikon)

  • تاپکن...........  (topcon)

  • ژئومکس.........  (geomax)


  • .........تجهیزات چینی..........

  • روید.............  (Ruide)

  • CHC...........  (chc)

  • سندینگ........  (sanding)

  • فویف...........  (FOIF)

  • south...........  (South)

  • نمایندگی های ایران
  • لایکا ............ leica

  • پینتاکس........  (pantex)

  • تریمبل..........  (Trimble)

  • سوکیا............  (SOKKIA)

  • فویف...........  (FOIF)

  • south...........  (South)

  • سندینگ........  (sanding)

  • CHC...........  (chc)

  • پیوندهای سبزوار
    پیوندهای دوستان